fredag, april 11, 2008

Barnens bæsta?

Idag har jag fixat mitt pass! *wohoo*
Sen gick jag och Emilia på stan en stund, det ær underbart vårvæder hær nu, så himla mysigt att vara ute då! Længs Karl Johan delade en man ut flygblad, vi tog varsitt och fortsatte gå. Rubriken var "Ja til ekteskapet mellom mann og kvinne". "Nej, men vad ær det hær?!" utbrast Emilia och jag høll med. Nær vi læst bladet kastade vi ivæg det direkt. Sedan kom vi på att vi skulle pratat med mannen och frågat vad de menade. Så støtte vi på en kvinna som delade ut likadana flygblad. Vi stællde henne mot væggen. Så irriterade vi blev!
"Jag har læst att barnen mår dåligt av att ha två mammor eller två pappor. Ett barn behøver en mamma och en pappa".
"Barnet kan bli mobbad på grund av att den ær annorlunda".
"Det ær onaturligt att två av samma køn har barn".

Ændå står hon dær och snackar om jæmstælldhet och att det inte ær något fel på homosexuella. Hon sa emot sig sjælv hela tiden.
"Jaha, så nu ær det dags att anpassa oss efter de som mobbar?" frågade jag. Jag fick aldrig något riktigt svar på den frågan. Och ska barn hellre vara utan någon alls æn att till exempel ha två mammor?
Vi sa att viktigast ær væl kærlek och trygghet. Hon menade att det inte var allt, det finns "viktigare" saker som barn behøver mer.

Æh, jag orkar inte ta upp allt hon sa, men værdeløst var det i alla fall. Riktigt kul att få diskutera var det, vi skrattade gott åt hennes knæppa åsikter efteråt. Visst respekterar vi vad hon tycker, men vi førstår inte hur någon kan tænka åt det hållet.
"Homosexuella får ingå partnerskap, det ræcker!" ansåg hon. Ska utvecklingen gå bakåt eller?

Nær blir værlden jæmstælld?

Inga kommentarer: